Ana Maria Răducanu
Ana Maria Răducanu
O tânără pasionată și preocupată de ecologie, dar mai ales de protejarea naturii, a deschis la finalul anului 2020, pe 14 decembrie, în București, Magazinul Zero Waste (strada Buzești, nr.20), un magazin de unde pot fi cumpărate produse alimentare – cereale, leguminoase, condimente, fructe uscate - şi non-alimentare – de igienă personală, detergent, balsam de rufe, în sistem vrac, fără a fi nevoie de niciun fel de ambalaj. În acest fel, consumatorii nu vor mai produce deloc gunoi, în special din plastic.
Ana Maria Răducanu
O tânără pasionată și preocupată de ecologie, dar mai ales de protejarea naturii, a deschis la finalul anului 2020, pe 14 decembrie, în București, Magazinul Zero Waste (strada Buzești, nr.20), un magazin de unde pot fi cumpărate produse alimentare – cereale, leguminoase, condimente, fructe uscate - şi non-alimentare – de igienă personală, detergent, balsam de rufe, în sistem vrac, fără a fi nevoie de niciun fel de ambalaj. În acest fel, consumatorii nu vor mai produce deloc gunoi, în special din plastic.
NEVOIA
Reducerea deșeurilor, în special a ambalajelor de plastic de unică folosință, prin încurajarea alternativelor de consum fără plastic, refolosirea ambalajelor printr-un sistem circular și a unui consum conștient.
Ce este Magazinul ZERO Waste sau Magazinul Fără Risipă
Cea mai bună descriere am găsit-o pe pagina lor de Facebook pentru că înainte de a fi un magazin, Zero Waste promovează o schimbare în comunitate și în comportamentul fiecăruia dintre noi.
Este un spațiu de sprijin pentru practica unei vieți conștiente și responsabile.
Este un proces de lucru cu sinele spre conectare la adevăratele nevoi umane.
Este un punct de conectare pentru cei care lucrează spre a construi relații bazate pe respect față de tot ce există.
Este o experiență de Învățare individuală și colectivă ce aduce focus pe integritate, coerență și respect în acțiunile zilnice de bază.
Este un Model de intreprindere de tip degrowth. - https://www.degrowth.info/en/what-is-degrowth/
Ce nu este Magazinul Fără Risipă
Nu este o afacere orientată spre profit și expansiune de tip capitalist.
Nu este o sursă de satisfacere a lăcomiei deghizată sub false nevoi.
Nu este o sursă de satisfacere a lăcomiei deghizată sub false nevoi.
Nu este un spațiu consumerist pasiv.
Nu este un simbol sau etichetă de purtat pentru umflarea ego-ului.
Nu este un loc care să înlocuiască dependențe existente cu unele ‘bine intenționate’.
Victorii Mari:
Cea mai mare victorie este faptul că magazinul există și modul în care el a prins viață. Prin puterea celor care și l-au dorit, în 2020, în plină pandemie, peste 300 de oameni au ales să doneze recurent pentru plata chiriei spațiului. Aceasta a fost forța unui colectiv care a ales să contribuie la soluție. Apoi, peste 20 de bucureșteni s-au implicat în amenajarea spațiului, de la renovare, la montat rafturi și umplut borcane cu produse. Asta face ca magazinul să fie unul într-adevăr comunitar, creat din puterea oamenilor care și-au dorit un stil de viață cât mai curat.
Ce nu este Magazinul Fără Risipă
De când am deschis, estimăm că am reușit să oprim din a ajunge la groapa de gunoi aproximativ 70.000 de ambalaje, cel mai probabil din plastic. Acestea reprezintă produsele pe care oamenii au ales să vină să le cumpere de la noi, în format vrac sau în sistem circular, și nu au mai generat ambalajele care ar fi fost generate în mod “normal” dacă le-ar fi cumpărat din alt loc. Totodată, am reușit să colectăm peste 15 tone de materie organică ce a fost transformată în compost în cadrul Grădinii Molcom, o grădină în sistem de permacultură din Moara Vlăsiei. Acestea sunt cifre mici, deoarece sunt încă un magazin mic, însă nouă ne arată scara la care generăm ambalaje. Dacă un singur punct de colectare a adunat 15 tone de materie organică, oare cât este restul care ajunge la groapa de gunoi, fiind generat în întregul București?